Pataky Ilona
Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet
Összefoglalás: A stroke – vagy egyéb organikus károsodás – következtében kialakult, a mentális funkciókat érintő változások vizsgálatával és kezelésével a klinikai neuropszichológia foglalkozik. A teljesség igénye nélkül, a cikk ennek a viszonylag új tudományágnak a következő aspektusaira tér ki:1. A klinikai neuropszichológia fő müködési területei. 2. A kognitív rehabilitáció kiindulási pontja, általános alapelve. 3. Tapasztalatok a stroke következtében kialakult, a lelki tevékenységet érintő tünetek, tünetegyüttesek, és ezek kognitív tréningjére vonatkozóan.
1. A klinikai neuropszichológia fő müködési területei. Sokféleképp közelíthető meg a stroke következtében kialakult pszichés müködésváltozások vizsgálata, kezelése. A klinikai neuropszichológia napjainkra ugyan már elvesztette azt az előnyt, amelyet a funkciódeficitek térképezése révén – a szakma zseniális atyja, A.R. Lurija (1) munkássága nyomán – a központi idegrendszer sérülésének lokalizácójában a század negyvenes éveiben és az azt követő időszakban megszerzett. A modern képalkotó-eljárások ezen a téren sokkal többet és főleg megbízhatóbban mutatják a központi idegrendszer morfológiai elváltozásait. Sőt a PET, SPECT stb. vizsgálatok, széles skálájának alkalmazásával, a képalkotókkal párhuzamosan végzett pszichológiai teljesítménytesztek segítségével a funkcionális térképezés is lehetővé vált. Aktuálisan is folynak igen széles körben a kísérleti lélektannal, neuroradiológiával, az agyi elektoromos tevékenység követésével, stb. karöltve azok a kutatások, melyek a kognitív müködés modellezését vannak hivatva szolgálni. A megközelítés módja ezekben a vizsgálatokban akár a klinikai, akár a kísérletes szakma képviselőit nézzük, mindenkor a hiánytünetek megragadása, a deficitek felől történik – szindrómaanalízis. A klinikai neuropszichológia rövid történelmének újabbkori szakaszában a szempontok kiegészítődnek az ép pszichés funkciók vizsgálatával, ekkor beszélhetünk kognitív térképezésről. Ezzel párhuzamosan jogos az az igény, amely a mentális müködés, a pszichés funkciódeficitek összehasonlíthatóságát, mérhetőségét, változásának nyomon követését számadatokban kifejezhetővé kívánja tenni, standardizált feladatokat alkalmazva – ez pedig a pszichometria tárgykörébe tartozik. A neuropszichológia legújabbkori történetében pedig egyre nagyobb teret nyert az egy-egy pszichés funkcióra vonatkozó, ezen belül azonban igen finom elemzésekre vállalkozó kutatás. Éppígy napjainkban a fejlődéses neuropszichológia a mentális müködésdeficitek, a korai magatartászavarok kialakulásának hátterét, jellegzetességeit tárják föl. A klinikai neuropszichológia vizsgáló eszközeit, battériáit, pszichometriai eljárásait legátfogóbban periodikusan megjelenő a Neuropsychological Assessment címet viselő összefoglaló müben M. Lezak (2) ismerteti. 2. A kognitív rehabilitáció kiindulási pontja, általános alapelve. Ahhoz, hogy az ember a különböző organikus agykárosodott betegek kognitív- és viselkedésdeficitjeinek kezelésében eredményesen müködhessen, elengedhetetlen aszéleskörü diagnosztikus tapasztalat. Éppígy nélkülözhetetlen, hogy a funkciódeficitek vizsgálata közben kitekintést nyerjünk az épen maradt pszichés funkciókra. Azt kell látnunk tehát, hogy nem arról van szó – mint korábban föltételezték -, hogy föltérképezve a részletes neuropszichológiai vizsgálat során az ép és sérült kognitív funkciókat, a beteggel közösen kialakítjuk a rehabilitációs stratégiát (3), hanem inkább arról, hogy legalább ilyen fontos megismerkednünk a beteg kognitív stílusával, azzal, ahogyan az exponált problémahelyzetben viselkedik, ahogyan a megoldási kísérleteinek kudarcát fogadja, illetve azzal, hogy mely próbálkozásai, stratégiaváltásai sikeresek. A nagy gyakorlattal rendelkező klinikai neuropszichológus számára – a neurológiai és neuroradiológiai előzmények és egyéb eljárásokkal nyert adatok ismeretében – a kognitív rehabilitáció szempontjából az az információ releváns, amely a deficitek észlelésével kapcsolatban a beteg problémamegoldó repertoárjában fölbukkan –megküzdési stratégiák.Másképpen fogalmazva, túlhaladottnak kell tekintenünk azt az elképzelést, amely szerint egy-egy funkciódeficit kezelésére vonatkozó tanács, avagy a sérült tevékenység gyakoroltatása elegendő a rehabilitációhoz. Gondoljuk csak végig! A beteg, akinek meg is mondták, hogy mit kell tennie, csak még súlyosabb helyzetbe kerül, a kezelőszemélyzet „jó tanácsai” révén, mivel nem tudja megcsinálni (4). Azok az ötletek, javaslatok, melyek az adott, konkrét deficit megszüntetésében számunkra, egészséges, és teljesen más kognitív stílussal müködő ember számára oly természetesek lehetnek, a beteg gondolkodásmódjától idegenek, számára nem megfogadhatók. Ahhoz, hogy a kognitív rehabilitációban hatékonyak lehessünk, nem (5) a megoldási kísérletek kudarcait – nem a miérteket – keressük, hanem azt, hogy:
Mindez tehát azt jelenti, hogy igen bizonytalan talajon áll a klinikai neuropszichológus tevékenysége. Akkor eredményes, ha már a vizsgálat során olyan feladatokat exponál, melyek megoldási esélye 50 százalékos, vagyis alkalmas arra, hogy a kognitív deficitek föltárása mellett a beteg tapasztalatot szerezzen a megváltozott kognitív müködéséről, arról, hogy hogyan képes megoldani a fölmerülő problémákat a vele történt események után. Életünk során ugyanis rengeteg ismeretet, tapasztalatot halmozunk föl. Tudásunk a világról, tágabb és szükebb környezetünkről, magunkról tartalmazza azt is, hogy az eddig fölmerült problémákkal milyen eséllyel vesszük föl a harcot, mik az erősségeink, a gyengénk, milyen segítő stratégiák bevetése, mikor, mennyire eredményes. A stroke után nagyon gyakran mindezek érvényüket vesztik. A betegnek ilyenkor azzal kell szembenéznie a fölmerülő probléma esetén, hogy úgy, ahogyan eddig a helyzeteket megoldotta, nem tudja. Másképp fogalmazva: Semmi sem megy úgy, ahogy eddig. Érzéseiben pedig ebből a kijelentésből – a pszichológia törvényszerüsége szerint – csekély változtatással előáll az az élmény, hogy: Amit eddig tudtam, abból most semmit sem tudok. A klinikai neuropszichológiai vizsgálat célja éppen az, hogy ebből a rendkívül negatív, a tevékenységet megbénító helyzetből kikerüljön a beteg, azzal, hogy pontosan körvonalazódik, mi az, amit tud, és amit nem tud – ép és sérült kognitív funkciók térképezése. A változtatás igénye, a kognitív rehabilitációban való együttmüködés csak úgy valósítható meg, ha saját teljesítő kapacitásának megváltozottságáról reális képet alakít ki a beteg. Éppígy elengedhetetlen, hogy nemcsak a diagnosztikus szakaszban, de a terápiás periódusban is saját teljesítményét folyamatosan értékelje a beteg. Ahhoz, hogy ez az értékelés reális legyen, szükséges olyan tesztek fölvétele, melyek eredménye számokban kifejezhető. Ez egyúttal biztosítja a változás, a rehabilitáció hatékonyságának regisztrálását is. Fölöslegessé válik a gyógyító személyzet visszajelzése, a beteg maga is meg tudja ítélni, hogy: Ma jobban ment, mint egy hete – ha ezt számok is tanúsítják. Az együttes munkát előszerződés alapján kezdjük meg, mely gyakorlatilag a 3-4 alkalomra terjedő szürővizsgálat. Ezalatt megismerkedik a beteg magával a helyzettel, amelyben együtt dolgoznak, a feladatvégzés kínjával, a saját kudarctürésével, megváltozott müködésével, a vizsgálatvezető stílusával, mindazzal az információval tehát, amelynek nyomán dönteni képes, vállalkozik-e a föltárt kognitív deficitek kezelésére, vagy sem. Amennyiben nem, módunk nyílik más szakemberhez irányítani betegünket. 2.6. A további, tartós együttmüködést szerződésben rögzítjük. Ebben megfogalmazódik az
önértékelés, önkontroll funkciók fejlesztése Mindezek tehát biztosítják azokat a kereteket, amelyek között folyik a kezelés, lehetővé téve, hogy az improduktív, sztereotípen ismétlődő megoldásmódok gátlódjanak, az operatívak, a megváltozott körülmények között is hatékonyak pedig serkentődjenek, s más szituációban is alkalmazásra – transzfer – kerüljenek (6). A kognitív rehabilitációban nem nélkülözhető a környezettel, a családdal való szoros együttmüködés. A beteg önmagáért folytatott erőfeszítéseinek optimalizálásában fontos szerepe van a hozzátartozóknak. Mint ahogy a beteg önmaga iránt támasztott elvárásainak újragondolása nem könnyü feladat, a család számára is nehéz elkerülni az összehasonlítást a múlttal. Szerencsés, ha a család egyik tagja részt tud venni a foglalkozásokon, ha csak némelyiken is, s tapasztalatot szerez arról, hogyan segíthet hatékonyan a betegnek a problémamegoldási botladozásokban, s hogy annyités azt várja el a betegtől, amennyit és amit képes teljesíteni. Szükségtelenül ne bonyolódjanak a családtagokkal végeérhetetlen játszmákba. 3. Tapasztalatok a stroke következtében kialakult, a lelki tevékenységet érintő tünetek, tünetegyüttesek kezelésére vonatkozóan. Az egyik legfontosabb, és legnehezebben megfogadható tanács, hogy adjunk időt betegünknek tapasztalatot szerezni saját, megváltozott teljesítményéről. Bátorítsuk kísérleteit, melyek ezen tapasztalatok megszerzésére irányulnak, s segítsük a hozzátartozókat, hogy ebben a szellemben tudjanak ők is müködni. Hogyan tegyük mindezt? Hiszen mégsem engedhető, hogy korlátlanul, kontroll nélkül mindenbe belevágjon az önmagával még csak most ismerkedő beteg. Éppen ezért fontos az együttmüködési megállapodásban említett közösen kitüzött cél, mert ennek elérése érdekében képes lemondani más, a számára kevésbé fontos dolgokról, az aktuálisan képességeit meghaladó tervekről. Ebben a helyzetben már nem kellek és tiltások, tehát nem az úgynevezett szabályok szerint ítéljük meg a produkciót, hanem a várhatóhoz mérten. Kritikus pontja a kognitív rehabilitációnak az értékelés. Hajlamosak vagyunk aktuális teljesítményünket összehasonlítani a korábbiakkal. Ebben az összehasonlításban a múlthoz való viszonyítás azt jelzi, hogy a beteg nem néz szembe (nem tud vagy nem akar vagy egyéb indokok miatt) azzal, ami lezajlott nála, hogy a stroke után már nem várhatjuk el önmagunktól ugyanazt, mint előtte. Hiába mondanánk a betegnek, hogy a jelen produkciót a betegség kezdetétől viszonyítsa, ha benne erről nincs tapasztalat, s valójában ő szeretné meg nem történtté tenni a katasztrófát. A megfogalmazott cél valahol ezen az úton ehhez vezet, így a betegben élő elvárások átmenetileg az egyezség szellemében átértékelhetőkké válnak. Jogos kérdés, a rehabilitáció szempontjából azonban zsákutca a: Miért történt ez? Helyesebb és megválaszolható az a kérdés, hogy: Hogyan tudok változtatni a kialakult állapoton? Ahhoz, hogy a miértekből hogyan tovább legyen, ismét csak a szerződésben megfogalmazott célok nyújtanak segítséget. Anélkül persze, hogy bagatellizálnánk az okokat, bizton állíthatjuk, hogy ennek a problémának a részletes kifejtése nem visz előre a megismerő funkciók reorganizációjában. Arra a kérdésre tehát nem ad választ, hogy ha az adott feladatot nem tudtam első nekifutásra megoldani, hogyan, milyen stratégiaváltás révén lehetek eredményes mégis. Ha tapasztalatot szerzek különböző típusú és nehézségi fokú problémák megoldásában, ezzel a megváltozott problémamegoldó készségemről is adekvát képem alakul ki, ismét tudom, mit és mennyit kockáztassak, mire vállalkozhatom. A következő fontos szempont örök gond a gyógyítás történetében. A tudom, hogy mit kell csinálni még nem jelenti azt, hogy képes is vagyok megtenni. A kezelő személyzet – mi magunk – mintha megfeledkezne folytonosan erről a tényről. Utasításokat sulykolunk, tanácsokat adunk, előírunk a betegeknek dolgokat. Tesszük ezt anélkül, hogy meggyőződnénk róla, be is tudja tartani az illető ezeket. Hasonlóképpen járunk el a hozzátartozókkal kapcsolatban is. Megmondjuk nekik, mit tegyenek, és mit nem. Látszólag hosszabb, de föltétlen eredményesebb útja a tevékenységnek, ha a beteg és hozzátartozó lehetőségeiből indulunk ki. Erre kínál alkalmat a hozzátartozó jelenlétében, vagy hármasban folytatott munka. A foglalkozások végén (általában 50 percesek a foglalkozások, a beteg teherbíró képességétől függően, s hetenkénti gyakoriságuk a szerződésben kerül rögzítésre) együttesen értékeljük a produkciót, azt, hogy mi volt az a minimális segítség, ami elegendő volt a sikerhez, s hogy a családtag a maga részéről hasonló helyzetben miként járna el. Mi, akik a szavak büvöletében élünk, megfeledkezünk arról, hogy egy-egy gesztus bővebben informál olykor, mint hosszú körmondatok. Próbálják ki! Adott szituációban a szavaknak hiszünk-e, avagy a gesztusoknak? Nos, a betegek is ugyanígy vannak vele. Semmit nem ér számukra a szavakban hangoztatott biztatás, ha a feladatvégzés közben nem bízunk bennük, vagyis az optimálisnál többet beleavatkozunk a megoldási kísérletükbe. Nézzünk egy példát! A hozzátartozó érzése szerint túlságosan nehéz feladatot adtunk a betegnek, s már éppen készült segíteni, amikor feszessé vált karjára helyezve kezünket megkérdeztük: Mi történik, ha egy kicsit még várunk? – képes volt végig a foglalkozás alatt türelmesen végignézni „férje szenvedését”, s maga jegyezte meg: „Igen, értem. Túlságosan türelmetlen vagyok, hamar segítek, és ez nem jó. Nagyon nehéz megállni, amikor látom, milyen ügyetlen. Értem. Megpróbálom, mert akkor többet teszek érte”.
|